Små dagsäventyr

Den 3/7 gick jag och en väninna till 4H-gården i regnet och gosade med djuren och sedan följe hon med hem till mig och Firfin där Firfin hade gjort ordning fint med en lunch till oss och efter det såg vi filmen Adéle.
Firfin fixade även middag till oss så det var snällt.
Bilder från dagen.

Den 4/7 var jag extremt stressad på på förmiddagen och en bit in på eftermiddagen, missade en buss hemifrån och så hade busskortet gått ut och i den stress jag befann mig i och den äckliga värme som var så tvingades jag då böka av mig min otympliga, tunga ryggsäck och gräva fram plånboken och betala bussen med kort, men inte nog med det så trodde jag att jag skulle missa tåget för att jag var tvungen att tanka på busskortet men jag mindes fel och fick ju snarare vänta nästan 30 minuter på tåget. Väl på tåget på väg till Knivsta så sätter sig en tysk australiebo snett mitt emot mig och vi börjar prata (på engelska dessutom) och det gjorde att jag med mina koncentrations/uppmärksamhets-problem inte märkte att tåget stannat i Knivsta men när det börjar rulla kommer jag på att jag skulle ju gått av, så ja jag fick ju åka med till Arlanda och ta ett tåg tillbaka en station. Trist nog så hade jag då missat bussen jag skulle med i Knivsta så jag fick vänta en timme på nästa. Busschauffören var otroligt trevlig måste jag säga. Väl framme vid Marma gård i Lagga så ställde jag upp tuben och började leta efter raritetsfågeln Svartpannad törnskata men efter två timmar inser jag att det är ganska kört och att den troligen flygit vidare, hade sett på svalans hemsida att ingen hade rapporterat den den dagen heller. En annan fågelskådare dök upp en kort stund och hon fick titta i min tub lite för hon hade inte tagit med sig sin utan bara en vanlig kikare.
Det var mysigt att åka buss tillbaka till Knivsta station för bussen körde en annan väg så jag fick se många mysiga hus och mycket grönska. Tåget var någon halvtimme försenat men det gjorde inget, jag passade på att fota lite under tiden. Jag var trött när jag kom hem men även om jag inte såg Svartpannan törnskata (sådant man får räkna med som fågelskådare) så tyckte jag att det var en bedrift att jag ändå lyckades ta mig dit till slut på egen hand trots en del strul och äcklig värme.
Här kommer bilder från den utflykten.

Den 5/7 skulle jag till Fysingen borta vid Rosersberg eftersom det är ett fågeltorn där jag inte varit till och ville till men väl framme på centralen med min tunga ryggsäck i äckelvärmen så visar det sig att att på grund av att Upplands Väsby var avstängt av polisen så skulle jag behöva byta tåg/buss två gånger och jag kände att jag bara inte orkade, det blev för förvirrande, krångligt och ett skämt att jag skulle fixa två byten i den värmen med min tunga ryggsäck. Jag blev sittandes på centralen en stund förkrossad, besviken och ledsen och ville inte ens leva just då men så lugnade jag mig och bestämde mig att det inte skulle sätta stopp för dagen så jag drog iväg till Graneberg och var där i flera timmar och på hemvägen sedan så köpte jag med mig en baguette.
Här kommer bilder. Första bilden är min frukost.

Söndagen den 6/7 var jag hemma hela dagen och hängde tvätt, städade marsvinsbur och vilade mina ögon som var i uppror. Ögonen hade krånglat en del sedan fredagsmorgonen och på söndagen då så kunde jag knappt alls använda ögonen på nästan hela förmiddagen. mina ögon blir lätt uttorkade och de medel jag haft till ögonen har inte funkat så bra och dessutom är gelen jag fått av min husläkare väldigt kletig och jobbig och jag kan inte applicera den när jag är utomhus.
Läste i tidningen "Fåglar i Uppland" som damp ner i brevlådan på fredagen och såg en grej jag bara måste införskaffa, nämligen denna mojäng man fäster på tuben så man lättare kan fota/filma med mobilen.

Här kommer en bild på tidningen med.

Igår måndag den 7/7 så knatade jag ut i äckelvärmen (och kvavt som tusan var det) och gick till 4H-gården och gosade med djuren där och fotade/fimade och sedan åt jag sen lunch med en väninna och och hennes dotter, handlade mat och hälsade på fåren på hemvägen. Busfåren försökte stjäla ur min matkasse men si det fick de inte göra, fanns inget de skulle äta där, tror de ville äta upp basilikaplantan, haha.
Bilder.

Idag kommer ekolådan, jupp blir nog bara en i dag fast med några tilläggsprodukter istället. Så här.
1 st Stora Grönsakslådan
1 st Bananer, 1 kg
1 st Potatis, 2 kg
1 st Linser, kokta
1 st Apelsiner, 2 kg

Vet inte vad jag ska göra idag, har lite ont i ögonen och har sovit lite för få timmar.

Gillar den här visa Änglamark, bra text.

Kalla den Änglamarken eller Himlajorden om du vill.

Jorden vi ärvde och lunden, den gröna.

Vildrosor, blåsippor, lindblom och kamomill,

låt dem få leva, de är ju så sköna.

Låt barnen dansa som änglar kring lönn och alm,

leka titt-ut mellan blommande grenar.

Låt fåglar leva och sjunga för oss sin psalm.

Låt fiskar simma kring bryggor och stenar.

Sluta att utrota skogarnas alla djur.

Låt örnen flyga, låt rådjuren löpa.

Låt sista älven, som brusar i vår natur,

brusa alltjämt mellan fjällar och gran och fur.

Både Frusen Tuva och Änglamark är bra.